Friday, April 17, 2009

Pengumuman Penting

Salam. Bismillah.
Hari ini mungkin aku tidak dapat menjelajah rumah alam maya kalians. Ikutkan rancangan awal aku sekeluarga akan balik ke Seremban lepas office hour yakni selepas maghrib malam ini sebab my PIL ke Bali untuk honeymoon dan aku dan hubby kena take charge nenek di rumah Seremban. Tapi pagi ni seusai memasak sambal sardin untuk buat sandwich, MIL ku itu telefon dengan suara perlahan (sekitar pukul 7).
Pelik juga sebab dia tak pernah call seawal itu. Sib baik aku dah bangun, kalau tak kantoi lah.. huhuhu.. Suara pun ala-ala berjaga-jaga macam takut didengar oleh orang lain. Khabar buruk akhirnya ku terima.
"Mak Long Sg. Taling called just now. Shelly's husband met the accident last night on the way back to Seremban from dunno-where. Quite critical situation. In ICU Seremban GH. I can't postponed my flight. My friend will fetch me at 7.45am. So, I hope you guys can take charge to visit them or get up-to-date info of him and let others know about this."
Well.. Shelly adalah sepupu hubby sebelah ayah. Yakni ayah Shelly adalah Pak Long hubby dan abang kepada ayah hubby. Shelly muda dari kami ni. Husbandnya juga muda dari kami. Husband Shelly iaitu Fairus adalah classmate hubby masa study di Kolej Negeri. Dan kebetulan Fairus dan Shelly adalah team mate Kancil adik iparku.
Bila dah dapat berita tu, orang kedua yang aku teringat untuk beritahu (selain dari hubbyku yang sedang nyenyak tidur sebab malam tadi balik pukul 3.30) adalah adik iparku. Tapi bila call hp dia masuk voice mail. Aku call biras aku tapi dia masih di wad, tengah tunggu adik ipar aku fetch dia balik (shift malam). Aku tak bitau kat dia pun sebab dia tengah sarat kan.. malas aku nak gegarkan jantung dia pagi-pagi camni.
Aku just leave message suh adik ipar aku call balik. Pastu aku balik rumah, kejut anak dara terchenta bangun nak gi sekolah. Kejut suami tercayang bangun mandikan anak dara, angkut anak-anak dara yang lain untuk hantar ke rumah mak dan SIL. Masa ku tengah iron tudung aku teringat untuk sms kak ngah si Shelly ni untuk update news.
salam kak ngah. noni br dpt tau dr mak pasal fairus kt icu sban. pepehal sms ye, ngah. ktrg blk sban ptg ni.
Sedang aku bersiap nak keluar rumah, ... telefon, telefon berbunyi... ada haiwan dalam bahaya.. ada haiwan dalam bahaya.. ada haiwan dalam bahaya di sana........
Message balasan dari Kak Ngah
K. Skrg nie dia kt icu tngkt 5 msh lum sedar. Tangan kanan patah, rahang kiri knan patah lum buat apa2 lg. Hati dan paru koyak lebar, usu pun byk koyak.
Aduh.. aku terus bacakan msg kat hubby. Hubby menung kejap.
"Kita balik seremban tengahari ni ye. Mak tak de so as the eldest one, rasanya kita patut kena balik jengah. Tak kan nak tunggu update news baru nak balik, ye tak?"
Aku angguk je lah. Dalam kepala terbayang anak dia yang sebaya dengan Manja. Baru sorang je anak dia, perempuan. Fairus ni pulak jenis peramah dan budak-budak semua senang dengan dia. Last kami berjumpa pun masa penghujung raya tahun lepas, waktu kami ramai-ramai makan di rumah Kak Ngah. Waktu tu aku dan Shelly masih sarat, tengah tunggu masa je nak meletup.
Ya Allah, panjangkanlah umurnya. Kasihankanlah anaknya yang masih kecil. Semoga masih ada harapan untuknya melihat anaknya membesar. Amin.

5 comments:

Nong Andy said...

salam nonnie,

ku turut doakan dia selamat amin...

nonnie78 said...

salam mimie..

thanks. tak dpt ku bayangkan sesuatu terjadi kat dia. kasihannya anak kecik tu...

Master Coordinator Shaklee, Pakar Vivix Shaklee ResV Softgel, COD SHAKLEE Seluruh Malaysia, Daftar Ahli Shaklee / Daftar Agen Bisnes Shaklee 019-3476996 said...

kak nonnie..
semoga kalian semua tabah mnahdapi dugan ALLAH ini
ALLAH maha mengetahui apa yg terbaik untuk hambaNYA.
syafahallah wa'afahallah

Unknown said...

salam Nonnie
kakyong doakan semoga semuanya selamat.. Semoga isterinya tabah..

mamaHs said...

salam kak nonnie...
hanya Allah yg tahu apa terbaik utk hamba-Nya.dugaam diberi tanda Dia sentiasa mengingati hamba-Nya itu

:: DUni@ @kU :: ** Di sini tempatnya kucurahkan rasa **

Di sini, di kesempatan ini, aku lontarkan rasa hati, aku luahkan segala keluhan, keriangan, suka duka, gelak tawa.. dalam jurnal kehidupanku ini, aku sertakan foto kenangan, moga satu hari nanti tatkala kesunyian melanda, rentetan peristiwa2 ini bisa mengembalikan tawa dan air mata. Dan juga bila nanti mata tertutup, ada kenangan untuk ditonton..