Wednesday, October 22, 2008

Sungguh Kurang Sopan!

Peristiwa ni berlaku kala aku tengah menjamu selera di Kedai Mak Cik Hendon kat Mewah pagi tadi. Lebih kurang pukul 8.20 pg. Tengah sedap menyudu nasi lemak panas sambil berbual dengan B, tetiba terdengar suara yang kurang enak kat belakang aku.
Aku perasan budak berdua ni datang masa aku baru melabuhkan punggung di kerusi. Cara minta nasi pun kurang sopan, bila ditanya air pun, menjawab agak kasar. Itu pandangan pertama. Aku benar-benar harap pandangan pertama bukan gambaran sebenar diri mereka. Tapi itu lah yang terjadi.
Mula-mula aku tak perasan sangat tentang duduk cerita mereka. Sedar-sedar keluar perkataan yang tak sedap. Kisahnya masih kurang jelas. Cuma yang terdengar perkataan Ci**i, P**ima*, P*nt**, mak dia tak nak ma*n pu**m*k.. mau je masa tu aku bangun dan tampar mulut budak tu. Tapi mengenangkan aku tengah menyuap rezeki masuk ke mulut, aku tahan gak sabar.
Memang budak ber2 tu tak de kena-mengena dalam kehidupan aku. Malah aku tak kenal pun sapa dorang tu. Mungkin pekerja kilang tepi jalan tu yang hidup mereka 'bebas' dan ala-ala pandai gitu dalam berbahasa. Tapi, itukan kedai makan! Kedai milik seorang makcik yang anak2nya semua perempuan dan selalu dikunjungi oleh OTAI-OTAI pangkat pakcik yang masing-masing dah bercucu! Kalau nak bercakap pun harap kawal volume suara tu. Duduk sebelah menyebelah tapi bercakap macam sorang kat seberang jalan, sorang lagi dalam kedai.

Tak boleh ke kalau bercakap tu menggunakan bahasa yang molek didengar, sedap dilayan. Biarpun marah, cubalah kontrol supaya bahasa itu tidak melambang diri anda seorang yang 'jahil' dan 'kotor' serta 'biadap'. Malunya aku kalau ada adik cam tu. Terus-teranglah, kalau adik aku lah tadi, sure dah makan sepak terajang aku kat situ gak.

Bila aku dah selesai makan, waktu nak keluar dari kedai, aku toleh jugak melihat gerangan budak berdua tu. Muka boleh tahan, ada value tapi nape perangai camtu??? Aduh...

No comments:

:: DUni@ @kU :: ** Di sini tempatnya kucurahkan rasa **

Di sini, di kesempatan ini, aku lontarkan rasa hati, aku luahkan segala keluhan, keriangan, suka duka, gelak tawa.. dalam jurnal kehidupanku ini, aku sertakan foto kenangan, moga satu hari nanti tatkala kesunyian melanda, rentetan peristiwa2 ini bisa mengembalikan tawa dan air mata. Dan juga bila nanti mata tertutup, ada kenangan untuk ditonton..