Friday, October 17, 2008

Dikhianat, Ditipu, Diperguna, d d d...

Entah kenapa, dalam minggu ni macam ada sesuatu yang tak kena dalam hidup aku. Semuanya bermula bila ada yang cuba ambil kesempatan atas ketenangan, kebaikan, kejujuran aku. Mungkin cuma perasaan aku je tapi ianya benar-benar memberi kesan dalam kehidupan harian aku, waktu tidur aku, waktu senggang aku dan waktu rehat aku.
Sejak minggu lepas aku pendamkan perasaan diabai, tapi semuanya aku cover dengan kesimpulan bukan semua manusia berperangai yang sama. Rambut sama hitam, hati lain kaler! Bukan selalu aku berperasaan begini. Tapinya bila aku sudah dirasuk rasa-kurang-senang seperti ini, besar kemungkinan apa yang aku rasa itu adalah benar. Sebab, aku memang jenis mengikut apa yang aku rasa. Aku jenis yang tahu mana salah dan mana betul hanya dengan gerak hati aku sendiri.
Dikhianat, dengarnya macam biasa-biasa je tapi rasanya itu ibarat pisau tajam yang menghiris halus hati dan jantung aku ni. Sakit, perit, pedih, sedih, bercampur baur dalam perasaan ini. Bukan tak pernah aku alami situasi dikhianati sebelum ini, tapi kali ini rasa ini lebih kuat dan mendalam. Lebih-lebih lagi dari orang yang rapat dan berlanggar bahu dengan aku.
Ditipu, terasa macam akulah orang paling bodoh dalam alam semesta ni. Percaya bulat-bulat pada setiap butiran yang keluar dari mulut. Percaya apa saja yang diterangkan. Percaya pada tiap jawapan dan alasan yang diberikan. Padahal, hati kecil ini sudah diingatkan untuk tidak mempercayai apa saja hatta sebesar zarah sekalipun, biar selembut mana sekalipun suara itu. Biar pada siapapun, unsur percaya itu mesti dikurangkan dari 100 peratus. Tapi, itulah.. manusia.. biarpun dipijak-pijak tetap menyanjung.
Ke, mungkin cuma aku yang berperasaan begitu padahal orang itu tidak pernah bermaksud untuk menyakiti. Biar apa pun, aku tetap ada hak untuk rasa BEGITU dan BEGINI sebab ini soal hati aku, bukan hati orang lain.
Nota Kaki Bangku :
Pesanan Ringkas Ke HP orang itu : sy dh x de tmpt nk ngadu. sy sdr x tau apa yg sy rs. sy rs sorg, x de sapa, sunyi. sy cuma ada HATI, jd sy layan hati. bila hati sy btau dia sakit, dia rs dia kn abai, kn tipu, kn main, sy pn rs sedih sbb sy x tau cmna nk ilangkn rs sakit pd hati tu. sy x tau nk mnta tlg sapa sbb sy rs x de org kisah pn pasal hati sy. mungkin cuma hati sy dan sy je yg rs cm2. X YAH REPLY @ CAL TNY, SBB SY X DE JWPN 2K SETIAP SOKLAN AWK.
...............................................................................................................
Update terbaru : Mohon ampun maaf pada orang yang dimaksudkan kalau HATI sy tersalah tafsir. Maklumlah, perasaan kadangkala sukar diterjemah oleh HATI. Jadi resultnya sudah tentu-tentu jarang menepati intipati realiti.

No comments:

:: DUni@ @kU :: ** Di sini tempatnya kucurahkan rasa **

Di sini, di kesempatan ini, aku lontarkan rasa hati, aku luahkan segala keluhan, keriangan, suka duka, gelak tawa.. dalam jurnal kehidupanku ini, aku sertakan foto kenangan, moga satu hari nanti tatkala kesunyian melanda, rentetan peristiwa2 ini bisa mengembalikan tawa dan air mata. Dan juga bila nanti mata tertutup, ada kenangan untuk ditonton..