Monday, November 3, 2008

Still here!

Last weekend punyalah letih + lesu sbb kenduri kawen kat sebelah rumah aku tu. Seawal pagi (hahah.. awal mendanya? aku kuar nolong dh kul 8.30!) aku dah bergegas ke bawah khemah untuk tolong kupas bawang, halia, kunyit, lengkuas, potong sayur suma untuk makan tengahari. Memang each time ada kenduri kawen kat lorong aku untuk sabtu dan ahad makanan adalah tajaan tuan rumah. So, menu ari sabtu adalah ikan cencaru masak asam pedas melaka (tuan rumah orang melaka), ikan kembung goreng garing dan sayur kobis masak lemak putih. Dah sah-sahlah lauk feberet aku, jadinya sampai 2 kali aku tambah makan tengahari tu. Tapi aku tak amik pun masak asam sbb tak biasa makan lauk berminyak dijodohkan dengan masak lemak putih. Hilang rasanya.
Petang tu lak lembu sampai. Ehm.. sampai terkedu anak2 aku tengok kepala lembu dengan giginya yang itam tu (aku tipu syamimi kata lembu tu banyak sangat makan gula2 sbb tu giginya hitam berkarat!). B dok menolong orang melapah daging lembu sampai ke pukul 6 lebih camtu. Dinner kitrg cepat untuk ari sabtu, lebih kurang kul 6.30 gitu sbb lauk suma dh siap masak. Jadi semua orang makan malam awal dan belah malamnya melayan sup daging dan roti gardenia. Aku tak tertelan sup tu sbb teramatlah lemaknya ditambah dengan rempah ratus yang tak boleh diterima dek tekak omputih aku ni! hahahah.. sbenarnya sup daging melaka ngan N9 banyak different. Aku dan B biasa makan yang N9 nye, plain tak banyak lemak tapi penuh dengan rasa daging yang empuk gitu. Tak kisahlah.. aku makan roti cicah teh o panas je malam tu. cover perut takut lapo lak tengah malam nanti.
Ahad sepatutnya aku menolong sebagai penanggah tapi disebabkan perut aku sakit since pagi, aku merehatkan diri seketika kat umah. Lagipun suma orang tau aku tengah menunggu hari je nak bersalin, naik rimas dibuatnya bila aku duk bawah khemah orang pun mulalah mengingatkan jangan langgar tu, baik2 kot takut tergelincir kat tmpt basuh pinggan (dorng guna umah aku).. heheh.. cam budak kecik lak aku rasanya. Tapi tengahari tu aku langsung tak makan sbb lauknya tak kena ngan selera. Aku dok meratah leher, hati ngan pedal ayam je sbb berempah dan ada rasa. Lauk lain macam jelatah nenas / timun tu mmg aku tak brani nak sentuh, takut bleeding lak karang. Nangka masak lemak cili api aku takut nak jamah dengan angin. Daging asam pedas tak de dalam menu tekak.. ntahlah terlampau berminyak sangat pada aku... kot aku yang masak sendiri, aku bedallah jugak..
Dah siap kenduri tu aku anak beranak terbongkang tido sbb kepenatan. Sib baik aku solat Asar sejurus azan sbb takut tido terlajak. Bangun je dah kul 7.11, mandi dan solat Maghrib trus kitrg kuar makan nasi ayam kat Desa Pandan. Lapar punya pasal, aku bedal 1 1/2 pinggan nasi ayam ngan kerabu mangga. Ehm.. minggu ni je dh 2 kali aku makan kat sana atas request anak dara aku si syamimi tu. bermakna dan RM70 aku abis kat situ... kalu ari2 rasanya mau papa kedana aku dibuat budak sorang ni. Tapi bila makan nasi ayam tu, anak3 aku ni makan bagi perabih nya. Suka benar dorang dengan nasi ayam tu... mama ngan ayah nya pun sama gak!
Dah tu, pagi tadi lebih kurang kul 4.30 perut dan pinggang aku sakit ya amat. aku cuba layan tido sbb teramatlah ngantuk sangat tapi pinggang aku tetap wat perangai. Langsung aku bangun dan basuh kain. Mana kain yang dah basuh malam tadi, sempat aku sidai guna hanger dan the rest aku letak dalam bakul sementara tunggu pagi. Pas solat Subuh, aku dah tak tahan ngantuk gila babi nye, aku landing kat sofa. Ingatkan nak nap sekejap je sbb time tu dah cerah, lebih kurang kul 6.45 camtu tp aku terbabas sampai ke pukul 7.45.. hahahha.. makanya hari ni yang sepatutnya aku masuk awal sbb ada dept meeting, tetap lewat. And i'm still here! working without no doubt about contraction!

No comments:

:: DUni@ @kU :: ** Di sini tempatnya kucurahkan rasa **

Di sini, di kesempatan ini, aku lontarkan rasa hati, aku luahkan segala keluhan, keriangan, suka duka, gelak tawa.. dalam jurnal kehidupanku ini, aku sertakan foto kenangan, moga satu hari nanti tatkala kesunyian melanda, rentetan peristiwa2 ini bisa mengembalikan tawa dan air mata. Dan juga bila nanti mata tertutup, ada kenangan untuk ditonton..