Tuesday, November 4, 2008

Kahwin-Cerai-Artis-Malaysia

Sedih betul kalau baca frontline sotkabar kat Malaysia skang ni. Tak abis-abis soal kahwin-cerai-artis-malaysia. Sedihnya sbb kisah dalam kelambu abis diketahui oleh orang luar. Paling latest dan hangat diperkatakan adalah kisah rumahtangga NormanHakim-AbbyAbadi yang makin hari makin tegang akibat campurtangan seorang pendatang baru dalam arena seni filem, Memey @ Suhaiza Suhaimi.
Bila baca MetroOnline ari ni (sini), aku tak tahu nak ngulas panjang tentang ketegangan dan masalah yang menimpa artis berdua ni. Memanglah aku tak kenal sapa dorang (eh, aku kenal dorang tp dorang tak kenal aku!) tapi, yang pentingnya, dalam masalah yang melibatkan suami vs isteri ni, takkan ada pihak yang boleh dikatakan salah atau betul. Serupa macam bila kita membincangkan tentang lelaki vs perempuan, takkan ada pihak yang menang dan takkan TAK ADA pihak yang tak bertegang urat menegakkan hak dan kelebihan mereka. Masing-masing memandang diri sendiri sebagai orang yang berada di pihak yang benar. Masing-masing rasa mereka dipinggirkan oleh yang lagi satu. Masing-masing sedaya upaya menegakkan benang yang basah sebagai gambaran the other side adalah orang yang menimbulkan masalah, orang yang mencipta cerita dalam kelambu ini.
Dikala inilah keluarnya cerita-cerita yang tak sedap didengar. Masa ni lah kalau boleh nak usung tilam bantal, rakam adegan tak sedap dilihat, semuanya boleh berlaku. Entahlah.. dunia, dunia. Biarkan rumahtangga orang dengan kisahnya yang tersendiri. Kita yang melihat ni cukuplah sekadar bersimpati dan berdoa agar Allah memperlihatkan kebenaran dan menjernihkan keadaan secepat mungkin. Tak bagus hidup memperkatakan tentang orang lain sedangkan kisah dalaman mereka tidak kita ketahui.
Dan kita sebagai pemerhati dan mengikuti kisah ini, ambillah ikhtibar bahawa setiap rumahtangga itu tidak semestinya senantiasa indah. Adakala ianya bakal digoyahkan dengan taufan yang melanda. Mungkin bukan semua salah kita tapi tak mustahil itu berlaku. Dan berdoalah agar Allah tidak menimbulkan aib pada rumahtangga kita sebagai Allah lihatkan aib mereka-mereka ini di mata kita semua. Wallahualam..
Nota Kaki : Andai terjadi pada kita, tutup sahaja mulut dan mata dan pekakkan telinga. Allah lebih mengetahui setiap kebenaran dan kejadian. Lebih banyak berkicau, lebih kecoh jadinya ruang angkasa!

5 comments:

ara charles said...

akum..wahhh...citer gni mg tak penah benti..dr zman aku kcik smpai le dah nak umo 20..mg evergreen bebenor citer gni kan..haa..kmen aku msti le yg plg latest..sal abby n nrman n dah 2 hari paper dok siarkan bnda gni..tp aku wase mg ptut pun abby wat mcm g2..aku ksian sgguh kat abby..tp aku tak phm dgn plakon bru tu..ape namenya memey..dia takkan tak tau yg nrman tu laki owg..tp tak tau lah plak kan klu nrman tu gla kn jgk si memey tu..ikh,dah le ntha pe plak le yg aku dok melalut ni..papepun..ni je leh yg aku nak kgsi dgn u all smua..zasss..........

nonnie78 said...

salam.. susah jgk nk komen pepjg kisah umahtangga org ni, ara. pusing keliling pn mmg ppn yg akan disalahkn. ikut logik napalh memey 2 nk kt norman yg dh kawen. ZAMAN DAH BERUBAH, DUNIA DH MAJU!!!!!

ara said...

akum..sowi bnyak wat asgment 2 3 ari ni..mari kita bckap tntng angrah skrin yg lpas..ada wse tak puas at lah..ermm..yg spatutnya mng tak mng2..tp tak pelah kan...truskan wat keje dgn bgs2... ape khabar??ha3..harp2 bby dalm pwot tu shat la ye..he3..

nonnie78 said...

ara, akak dah bersalin lah a day after yr comment appeared in this entry. dpt baby gal. baca kat entry baru ye.

bina badan said...
This comment has been removed by a blog administrator.

:: DUni@ @kU :: ** Di sini tempatnya kucurahkan rasa **

Di sini, di kesempatan ini, aku lontarkan rasa hati, aku luahkan segala keluhan, keriangan, suka duka, gelak tawa.. dalam jurnal kehidupanku ini, aku sertakan foto kenangan, moga satu hari nanti tatkala kesunyian melanda, rentetan peristiwa2 ini bisa mengembalikan tawa dan air mata. Dan juga bila nanti mata tertutup, ada kenangan untuk ditonton..