Wednesday, October 29, 2008

Masalah Orang, Masalah Aku

Makin dekat EDD aku, makin banyak masalah timbul. Biarpun masalah tu bukan masalah aku, tapi tempiasnya tu kena kat aku. Naik semak pulak fikiran aku memikirkan tentang orang sekeliling ni. Tak ditolong, bukan orang lain. Nak ditolong tak tertanggung rasanya berat kat dada dan kepala ni. Kekadang terfikir kenapa Allah timbulkan semua ni dan humban pada aku. Tapi difikirkan balik, aku cepat berisythifar sebab Allah lebih mengetahui sampai mana tahap kesabaran, ketabahan dan tindakan aku untuk semua perkara ni.
last month sebelum raya aku dah berjaya menyelesaikan masalah kekurangan duit seseorang. Alhamdulillah, waktu tu Allah kurniakan rezeki lebih untuk aku bantu seseorang itu. Dan alhamdulillah juga, berkat dari pertolongan aku itu, dapatlah seseorang itu berhari raya dalam keadaan yang agak sempurna. Biarpun sebenarnya duit itu aku perlukan untuk keperluan bersalin, tapi aku pejamkan mata untuk seketika. Dan sampai ke hari ni pun aku belum lagi bersalin! Kan Allah itu lebih mengetahui tentang setiap perkara yang ditetapkan olehNya?
Dan beberapa hari sebelum raya juga ada seseorang yang tidak punya gaji untuk berbelanja, membeli sedikit keperluan berhari raya dan yang paling penting tiada duit untuk saat-saat akhir puasa. Sekali lagi, atas dasar kemanusiaan, atas dasar kasih sayang, aku titipkan sekeping duit untuk seseorang itu dengan niat jika dia ber'ada' pulangkanlah, tapi jika tidak; cukuplah sekadar aku katakan tanggungjawab aku untuk membantu orang yang susah. Dan dengan kehendak Allah jua, aku masih belum bersalin.
Sekarang ini, aku masih ditimpa masalah yang sama. Saat kelahiran boleh dibilang dengan jari tapi Allah masih mengurniakan aku 'hikmahNya' dengan menghantar satu berita kurang enak, saat aku 'sesak' mencari sisa-sisa tambahan untuk 'mengadakan' persiapan bersalin. Tapi aku yakin, Allah itu lebih mengetahui tentang setiap kejadiannya. Dan aku akan cuba 'mencukupkan' apa yang kurang untuk seseorang yang baru ini dan dalam masa yang sama akan cuba 'mencukupkan' keperluan aku sendiri. Aku yakin, Allah sentiasa bersama hambaNya yang bersyukur dan 'menyebarkan' rezeki yang diberi olehNya.
Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar. Doakan aku berjaya!

No comments:

:: DUni@ @kU :: ** Di sini tempatnya kucurahkan rasa **

Di sini, di kesempatan ini, aku lontarkan rasa hati, aku luahkan segala keluhan, keriangan, suka duka, gelak tawa.. dalam jurnal kehidupanku ini, aku sertakan foto kenangan, moga satu hari nanti tatkala kesunyian melanda, rentetan peristiwa2 ini bisa mengembalikan tawa dan air mata. Dan juga bila nanti mata tertutup, ada kenangan untuk ditonton..