Wednesday, June 11, 2008

Kesan Kenaikan Minyak

Minyak naik lagi. Mungkin kenyataan ini agak terlambat untuk keluar dlm blog aku ni tapi bukan ini yang aku nak highlight kan. Ini mungkin small reason untuk entri kali ni.
Tadi pagi aku pegi tapau kat kedai makan bawah office aku ni. masa nak bayar, aku capai paper sementara tunggu ummi selesai tapau. kakak owner kedai bukak mulut complaint pasal barang suma naik harga. Aku tak nafikan lah.. semalam dalam paper pun tulis. harga ayam akan naik, harga daging dah naik. tak lama lagi ikan sardin dalam tin pun boleh naik. Silap hari bulan ikan masin, ikan kering pun turut sukahati sbb diorg pun makin ada harga.
yang tak sedapnya tu, kakak tu mentioned pasal dia pun nak naikkan harga makanan. Disebabkan kitorg agak rapat, dia slambee lah mentioned depan aku. Pada aku ada betulnya bab nak tambah harga makanan tu, tapi kuantiti dan kualiti makanan tu jangan lah turut dikurangkan. Dahlah nasi lemak biasa RM1.20. Suapan cuma 15 kali berbanding dulu yang cuma RM1.00 dengan 20 kali suapan. Letak telur mata sebiji (yang makin kurang putihnya) dah jadi RM2.20. Telur tu saja dah RM1, mana logiknya?
Lepas balik dari kedai tadi, aku berkira-kira untuk mengurangkan makan di luar. Caranya, tiap malam aku akan siapkan bahan untuk memasak esok pagi. Tak kisahlah, nasi goreng ke, mee goreng ke. Dipermudahkan cerita, aku akan bawak untuk breakfast dan lunch. Dan akan cuba budget sehabis baik. Kalau dah jemu sangat, aku rancang nak puasa je. Sementelah bulan depan pun dah nak masuk Rejab dan diikuti dengan Sya'ban. Puasa sunat lebih afdal dari menceceh seorang marahkan pucuk pimpinan yang tak dengar bebelan kita.
Alangkah adilnya Allah.. dijadikan setiap kejadian itu mempunyai hikmah yang tersendiri. Mungkin kita sebagai hambaNya yang terlupa. Masa diberi kesenangan, kita lupa untuk bersyukur. Masa diberi kesusahan, kita lupa untuk muhasabah diri dan meminta ampun. Kan Allah itu sentiasa mendengar keluhan orang2 teraniaya? Dan kita ni termasuk dalam golongan yang teraniaya. Sama-samalah kita memohon agar Allah membanyakkan rezeki buat kita dan memberi kesabaran dan ketabahan dalam kita menghadapi hari-hari mendatang yang tentunya lebih banyak dugaan. Wallahualam..

No comments:

:: DUni@ @kU :: ** Di sini tempatnya kucurahkan rasa **

Di sini, di kesempatan ini, aku lontarkan rasa hati, aku luahkan segala keluhan, keriangan, suka duka, gelak tawa.. dalam jurnal kehidupanku ini, aku sertakan foto kenangan, moga satu hari nanti tatkala kesunyian melanda, rentetan peristiwa2 ini bisa mengembalikan tawa dan air mata. Dan juga bila nanti mata tertutup, ada kenangan untuk ditonton..