Monday, June 9, 2008

Kenduri kawen RUDY

Jumaat balik keje, aku dpt barang dari MIL. MIL pass barang tu pada office staff dia, suh bagi kat aku. Dalamnya ada gaun untuk syamimi cuba dan sepasang kain untuk dibuat baju untuk aku; menantunya... (kesayangan ker??? hehehehe) Mahal tu! MIL beli kat Jakel. Kain untuk dibuat baju teramatlah jarangnya (shiffon) dan bahagian kainnya Pure Silk. Harganya RM3++. kaler zahid AF lah plak.. theme untuk kenduri belah kami. Hubby cebik je lah sbb emaknya belikan untuk aku saje. Napa ek mak tak beli untuk By? tanya hubby. Aku gelak besau jelah.. malam tu aku ber sms ngan MIL pasal baju dan mentioned pasal hubby complaint bajunya tak dibelikan. Sampai hubby wat lawak nak pinjam baju budak katering je on that day. Pancing simpati betul lakiku itu.

hujung minggu sudah aku menghabiskan hari cuti Agung bersama keluarga hubby. Rancangan asal pepagi tu nak pegi carik kasut princessess aku ni untuk majlis kawen adik ipar nanti. dan belah tengaharinya nak ke Tg. Sepat untuk jengah2 kenduri kawen Rudy, sepupu hubby. tapi biasalah, sibuk ngan basuh kain baju dan anak3 aku yang lasak2 tu, makanya soal cari kasut tertunda dan jengah kenduri pun terbatal. Pukul 2.00 MIL call suruh jumpa di Wisma Yakin untuk carik baju hubby. Sengih sampai ke telinga suamiku itu bila dgr bajunya akan disponsor oleh si ibu yang kaya raya itu.

Disebabkan kitorg masih tak lunch, sesampai je kat Wisma Yakin, aku anak beranak gi sapedek kat kedai mamak tu. Makan roti naan dan ayam tandori. Tak lama pastu parents hubby sampai dan join sekali. Lepas dah lega perut, kami pun tuju ke MZ Tahir untuk cari baju melayu hubby. Dan MIL bitau yang FIL ubah fikiran untuk kenduri ke Melaka. Kami kena buat warna sedondon pulak. Sib baik aku bawa sutera kota bahru aku yang kaler maroon tu. so, kena sangatlah theme colournya itu. dan FIL buat bajumelayu purple sepasang, hubby dpt 2 pasang kaler oren ngan purple, aqmal pun sepasang kaler purple.

Tak lama tu aku pulak gi naik ke tingkat 1 untuk anta kain oren aku ni untuk wat baju kurung. Aku tak sukalah fesyen2 ni sbb nanti bila abis zaman, baju tu terperap dalam lemari. dahlah kain tu mahal (kalau aku sendiri mungkin tak beli kot!) . mak aiiii.. upah jahit je RM120!! untung budak MZ Tahir tu yang introduce, so dptlah RM100 tp masih mahal pada aku. tak pe lah.. baju tu dia wat double lining, lagipun aku bagi short period untuk settlekan. 18/6 ni aku amek. makcik aku pun tak sanggup nak jahitkan due to not enough time. makanya aku kenalah berkorban poket (minggu ni breakfast ngan lunch aku kena cut) dan bagi sepasang je ngan makcik aku.

malam tu kami tido di seremban sambil aku menolong MIL siapkan hantaran adik ipar. esok pepagi nak ke Tg. Sepat untuk menghadiri kenduri kawen sepupu hubby si Rudy.

Pagi minggu. disebabkan jarak antara Seremban dan Tg. Sepat (Batu Laut / Morib) hanya sekadar 1 jam lebih skit, makanya kami bertolak dari rumah pada pukul 11.15 pg. kejam tak? padahal bukan orang lain kan??? kah kah kah.. sengaja je sbb tau bukan sibuk sangat pun kenduri tu.. sampai di Tg. Sepat pukul 1.10, masa tu ada mak long anak beranak di khemah tengah makan, cik nan anak beranak (without kuyah dan jihah) di khemah masak (anak beranak ini amik tugas memasak), cik alim dan cik ros dan aiman pun kat khemah masak. Cik Eda anak beranak bawah khemah tgh berborak kecuali azrim di khemah masak dan azim tukang anta pengantin ke salun untuk make up.

dok melepak dulu, sbb masing2 masih penuh perut ngan continental breakfast pagi tadi. sambil melayan anak3 aku makan kuih bahulu, kerepek pisang, aku berborak ngan hajar dan kak wati. citer2 gitu je. sampai masa aku makan dan melepak dalam rumah. bila pengantin sampai aku sambut (kebetulan kaler baju aku sama ngan theme belah pompuan.. tidak!!!!!!!)

lepas kenduri, aku balik kg aku di Labohan Dagang sbb nak anta kain kat makcik aku. sempatlah pekena nasi lauk asam rebus ikan selar ngan lempeng pisang ucu aku tu. perhhh.. nama tu tak makan lempeng pisang..

Nota : aku ni bukan orang yang suka amik gambar so, byk xtvt yang tak bergambar. tolong buat gambaran sendiri.

No comments:

:: DUni@ @kU :: ** Di sini tempatnya kucurahkan rasa **

Di sini, di kesempatan ini, aku lontarkan rasa hati, aku luahkan segala keluhan, keriangan, suka duka, gelak tawa.. dalam jurnal kehidupanku ini, aku sertakan foto kenangan, moga satu hari nanti tatkala kesunyian melanda, rentetan peristiwa2 ini bisa mengembalikan tawa dan air mata. Dan juga bila nanti mata tertutup, ada kenangan untuk ditonton..