Tuesday, March 10, 2009

Manja Development

Salam. Bismillah.

Hari ini Manja genap 4 bulan. Napa aku tak hupdate perkembangan Syadni Syamila a.k.a Manja ni everymonth? Ntah ye.. aku sibuk bangat di kantor ini.. hahahha..
Manja sudah meniarap. Maaf, bukan malam tadi, bukan semalam dan juga bukan kelmarin, tetapi sejak sebulan dulu ketika dia genap 3 bulan. Cepat, kan? Ada ketika aku risau bila dia kurang menyusu, rupa-rupanya dia punya muslihat. Ilmu meringankan badan. Sekarang bila dah berusia hampir 4 bulan (seminggu kebelakangan ini) dia sudah pandai angkat punggung dan mara ke depan. Bukan melangkah ye tapi merayap.
Sudah pandai hisap jari biarpun bukan ibu jari. Entah gusinya gatal atau jarinya yang gatal, aku kurang pasti. Sudah pandai berborak, ya ampun bising nya mulut dia menjerit-jerit. Sudah pandai pegang botol susu. Sudah kenal orang. Yang jarang sekali bertemu memang tak layan.
Sudah pandai main piano dengan kakaknya. Sudah tidak boleh diletakkan dalam rocking chair kerana sudah pandai menolak badan turun ke bawah. Bouncer juga dah pandai turun sendiri.
Weekend langsung tak mahu tidur dalam buaian. Asyik mengajak mamanya berkepit dan baring sekali. Mamanya pun ada lagi, pucuk dicita, ulam raja yang datang.. hahahahah...

6 comments:

Nong Andy said...

bahagiakan nonnie..

bahagia sangat melihat anak kita meniarap, bercakap2 dgn bahasa babynya.. menyanyi(biasanya shinta akan ikut menyanyi kalau me or hubby menyanyi utknya) usik sikit, terus ketawa oh... ringan jiwa raga di buatnya! shinta plak dah start merangkak.. maklumlah dah masuk 7 bulan.

nOnnie_cyg said...

tgh tak sabar nak tunggu Manja merangkak. mesti laju dan sepah umah nanti. malam tadi sudah pandai gelak kuat-kuat bila kakaknya buat-buat bersin. klaka pun ada tgk air liurnya meleleh gitu..

Nong Andy said...

nonnie,

saya siap rakam suara shinta ketawa & jadikan incoming ringtone lagi. sonok bila ada incoming call dapat dengar ketawa si kecil kita. siap2 show off kat member se opis lagi suara tawa baby kita hahaha.. excited lelebih!

teruja sgt2 nih hehehe..

nonnie78 said...

anak ke 4 pun sy teruja, inikan pulak anak sulung awak tu.. eh, mimi (kita baru je tau nama awak mimi - sama cam nama anak sulung kita) baik amik gambar setiap development shinta sbb pas ni kalau yr next kid ada problem / lambat kita boleh alert cepat. kira experiment time lah ni untuk blaja benda baru.

Nong Andy said...

emnn..

oh.. ur 1st doter pon nama mimie yek! hehehe.. nama glamour je tue! nama sebenor awk dah tau pon.. yg ari tu sms kat awak tu le.. hehehe!

that what i do now. rajin sesangat la merakam & mengambik gambar shinta. yelah.. anak ke brape pon kita as a mother memang teruja sebab masa dorong kecik ni lah yg paling bestkan.. dia bergantung sepenuhnya dgn kite hehe! akak sy anak dah 6. yg ke-6 tu beza dua minggu je dari Shinta. tapi as you said.. anak ke-6 pon dia stil teruja & share tiap perkembangan dgn sy..

nonnie78 said...

itulah mimi, tiap anak lain perkembangannya. ada yg cepat, adayg lambat.. ada yang lasak, ada yg nerd je.. huhuhu.. tp anak sy sumanya lasak2 dan buas2 belaka even pompuan! but then syukur sbb dorang bukan jenis sakit slalu, jenis nangis2.. senanglah menjaga especially tidur malam. since umur 5 bulan yang mana isap botol tu tak bangun malam pun. lena mamanya. cuma yg no 3 dan Manja je bergantung ngan mamanya sbb bf..

:: DUni@ @kU :: ** Di sini tempatnya kucurahkan rasa **

Di sini, di kesempatan ini, aku lontarkan rasa hati, aku luahkan segala keluhan, keriangan, suka duka, gelak tawa.. dalam jurnal kehidupanku ini, aku sertakan foto kenangan, moga satu hari nanti tatkala kesunyian melanda, rentetan peristiwa2 ini bisa mengembalikan tawa dan air mata. Dan juga bila nanti mata tertutup, ada kenangan untuk ditonton..