Thursday, October 9, 2008

Countdown

October almost in the mid. Pejam celik, pejam celik dah 9th October 2008. Rasa cam baru semalam je countdown for New Year 2008, dah nak countdown tuk New Year 2009.
Untuk aku sendiri, start from this month aku kena countdown for my own birthday on 20th, follow by my BIL bday on 22nd and my due of delivery new baby. EDD dalam kiraan aku lebih kurang 12th November but then ikutkan pengalaman terdahulu semua anak3 aku ni lahir dalam minggu ke 37 setengah (nk cakap camna ye? week 37 going to 38!) so means, tolak dalam 19 hari.. maknanya dalam 25th October cam tu.. ala.. gaji lum kuar lagik!!!!
So, disebabkan sakit yg melanda malam semalam (baca entri sebelum ini), aku amik kesempatan mencari barang2 keperluan untuk maternity. Slalu aku beli kat Giant, so malam tadi after Maghrib aku pun gi lah ke Giant untuk cari Modern Mum Pad, Drypers for New Born, pyjamas etc. Tapi yg aku dpt cuma pyjama je, itu pun sepasang dan harganya masya Allah... no comment! Pureen Modern mum pad tu tak de lak kali ni kat Giant. Nampak gaya macam kena pegi ke JJ la plak this weekend. Drypers trus tak jadi beli sbb aku call biras aku tadi, dia on duty kat wad, dia cakap dia ada a lots drypers for new born kat umah. macam2 brand. Ada brand Drypers, EQ so, for the 1st few day, aku tak yah lah beli drypers dulu. Malam tadi pun masa aku gi umah BIL, biras aku bagi aku 13 pcs drypers, 2 kotak gift box (ala, slalu bila kita discharge from maternity ward akan dpt satu beg tu) dan a few bottle Dettol. Next week dia akan bawak lagi kalau ada balance.
Cukuplah untuk permulaan. Tinggal nak carik pad aku ngan baju dalam sepasang dua je lagik. Yang lelama nya masih bleh pakai kalau takat nak s/sleeve shirt ngan s/pants tu. Ari ni aku nak email my MIL minta dia belikan barang Nona Roguy yg aku dah listkan untuk confinement nanti. Harap2 aku tak bersalin awal sangat sbb next Tue PIL aku nak ke Egypt 2 minggu. So, aku minta dia belikan awal skit lah takut nanti bila dia terbang, aku bersalin, barang nya tak de lak.
Semalam waktu surf internet adalah dapat info skit pasal produk confinement ni. ada a few yang menarik perhatian tp ntah napa aku nak jugak pakai Nona Roguy nye. Mungkin sebab sebelum ni aku dh biasa makan Phyto Natal (even not on confinement time) dan guna Minyak Berubat Mustajab yang panas tu. But this time disebabkan aku nak fully BF baby, aku tak beli dulu Phyto Natal, aku cuma beli barangan yg pakai kat luaran je dulu. Thru experience, syamimi dulu alah pada Gamat product. Akan keluar ruam panas kat badan after BF. Syamira tak de hal dengan jamu ni sbb dia tak BF langsung! For Oshin lak aku memang tak makan any of jamu product sbb dh plan nak fully BF dia, and alhamdulillah, badan aku tak de masalah langsung dan dia pun sihat walafiat. Bila dia dah besar skit around 1 year baru aku amik Jamu Mak Dara. Tapi alkisah... jamu tu merangsang kesuburan lak... hahahhahaha....
During confinement aku tak tinggal acara bertangas je. Ni memang kena buat sebab dengan cara ni je aku rasa badan aku boleh jadi segar bugar. Bila peluh keluar je dari ujung rambut sampai ke ujung kaki, badan pun jadi ringan. Ubat tangas lak aku order nun dari Sarawak, Bumi kenyalang. Tukang buat dia bukan orang lain, mak kakak ipar aku. Aku slalu bertangas pun pakai rice cooker je. duk dalam tikar mengkuang dan tutup keseluruhan dengan towel besar atau selimut tebal. Tak de lah nak pakai sauna nye tempat tu. Sebab yang tu tak tutup keseluruhan. Bila aku pakai tikar mengkuang tu, aku duduk kat kerusi yang berlubang, abis ditutupnya keseluruhan aku yang kecik ni. barulah kepala2 pun basah keluar peluh. Itulah cara nak buang toksin dan angin meroyan.
Panjang lak entri ni. Mentang2lah bos tak de, meeting kat site. Kena benarlah ngan mood aku yang malas nak wat keje ni. Actually bukan malas tapi dah tak de benda nak buat sbb aku dah hand over kat bebudak sini semuanya. Aku tukang monitor je. Disebabkan dorang kat sini takut aku maternity awal, dorang suhlah aku hand over keje2 aku ni awal kat dorang. Tapi alih-alih aku lak yang tak de keje. Nak monitor pun apalah sangat. Ari2 dok jadi reminder suh follow up itu, buat ini.. naik letih aku bercakap.. anyway, tak pelah.. dapatlah aku layan tenet ari2. hahahaha.....

No comments:

:: DUni@ @kU :: ** Di sini tempatnya kucurahkan rasa **

Di sini, di kesempatan ini, aku lontarkan rasa hati, aku luahkan segala keluhan, keriangan, suka duka, gelak tawa.. dalam jurnal kehidupanku ini, aku sertakan foto kenangan, moga satu hari nanti tatkala kesunyian melanda, rentetan peristiwa2 ini bisa mengembalikan tawa dan air mata. Dan juga bila nanti mata tertutup, ada kenangan untuk ditonton..