Wednesday, December 19, 2007

Sumayyah - Kenapa saya suka....


kenapa saya suka? entahlah.. tapi yang aku tahu aku memang suka sangat dengan lagu Sumayyah ni.. Ada sedikit ketegasan dan kesyahduan dalam lagu ini. yang paling pasti aku suka sebab lagu ni mewakili perempuan yang hebat di mata dunia.

Dan mungkin kerana ianya kebetulan (atau sememangnya sudah terancang) anak saudara aku turut menamakan anaknya (yakni cucu aku lah.. argh.. aku dah tua!!!!) dengan nama Sumayyah....

Tajuk: Sumayyah
Album: Jalan Bahagia
Kumpulan: Hijjaz
Dalam diri selembut sutra
Kau memiliki iman yang teguh
Kau nyalakan obor agama diri-mu bak lentra
dibelengu jahiliah kau tempuh dengan berani
Walau pun jasad-mu milik tuan
Tetapi hati-mu milik Tuhan
Padang pasir menjadi saksi
ketabahan keluarga itu
Tika suami dan anak dibaring mengadap mentari
Disuruh memilih iman atau kekufuran
Samar jahiliah atau sinaran akidah
Sabarlah keluarga Yasir
Bagi-mu syurga disana
Dan kau pun tega memilih syurga
Walau terpaksa mengorban nyawa
Lalu tombak yang tajam menikam
Jasad-mu yang tiada bermaya
Namun iman didada-mu sedikit tidak berubah
Darah-Mu menjadi sumbu pelita iman
Sumaiyah kaulah lambang wanita solehah
Tangan yang disangka lembut menghayun buaian
Mengoncang dunia mencipta sejarah
Sumaiyah kau dibunuh didunia sementara
Untuk hidup disyurga yang selama-lamanya
Kaulah wanita terbaikSebaik manusia
Nama-mu tetap menjadi sejarah

No comments:

:: DUni@ @kU :: ** Di sini tempatnya kucurahkan rasa **

Di sini, di kesempatan ini, aku lontarkan rasa hati, aku luahkan segala keluhan, keriangan, suka duka, gelak tawa.. dalam jurnal kehidupanku ini, aku sertakan foto kenangan, moga satu hari nanti tatkala kesunyian melanda, rentetan peristiwa2 ini bisa mengembalikan tawa dan air mata. Dan juga bila nanti mata tertutup, ada kenangan untuk ditonton..