Saturday, June 19, 2010

Hari Bapa

Salam. Bismillah.

Sedang berehat tadi, tetiba teringat yang esok adalah hari bapa. Terus teringat pada arwah abah. Lebih2 bila dalam pantang macam ni. Selalu kalau dalam pantang ni balik je dari hospital, tak kiralah bersalin normal atau c-sect, abahlah orang pertama yang sibuk mencari ikan haruan untuk dibuat sup, kurma untuk dimakan dalam pantang bagi menambahkan susu badan dan buat kudapan Baby yang memang gemarkan kurma. Juga orang yang pertama mencari kuih2 buat santapan aku di pagi hari.

Tapi berbeza untuk pantang kali ni. Mungkin situasi yang sama dirasai kakak ipar aku. Kembar aku je tak rasa sebab baru pertama kali berpantang. Kali ni, untuk terakhir kali aku berpantang aku tak makan langsung walau secubit ikan haruan, kurma pun belum lagi mencecah lidah aku. Kuih2 macam kasui, donut, kuih lapis, semua hasil belian suami dan ibu / bapa mertua.

Apalah ertinya hari bapa pada aku tahun ni. Biarpun boleh mengucapkan pada suami dan ayah mertua, tak sama rasanya bila mengucapkan pada ayah sendiri. Pada kalian yang masih punya ayah, peluklah, ciumlah dan ucapkanlah betapa kalian sayang pada mereka. biarpun bukan pada hari bapa, buangkan ego kalian demi mereka; insan yang banyak berjuang hidup untuk membesarkan dan memberi kebahagiaan buat kalian.

Salam hari bapa untuk suami tersayang dan bapa mertua yang diharap dapat memberi kasih sayang seperti bapa sendiri. Wassalam.

2 comments:

nelcyndana said...

nonnie, tx for reminding & congrats for ur new baby.

nonnie78 said...

u r most welcome, dear nelcyndana. thanks for d wish.

:: DUni@ @kU :: ** Di sini tempatnya kucurahkan rasa **

Di sini, di kesempatan ini, aku lontarkan rasa hati, aku luahkan segala keluhan, keriangan, suka duka, gelak tawa.. dalam jurnal kehidupanku ini, aku sertakan foto kenangan, moga satu hari nanti tatkala kesunyian melanda, rentetan peristiwa2 ini bisa mengembalikan tawa dan air mata. Dan juga bila nanti mata tertutup, ada kenangan untuk ditonton..