Monday, September 29, 2008

Kenangan Hari Raya

Tiap kali datang Hari Raya aku mesti terkenangkan arwah Opah aku. Dulu Opah memang tinggal ngan aku sekeluarga. Sejak aku lahir sampailah dia meninggal. Opah aku ni jenis yang sanggup berhabis untuk beraya. Bukanlah buang duit tak tentu hala tapi dia sanggup beli segala macam jenis kuih kalau anak cucu dia suka.
Dan keistimewaan orang tua yang aku panggil Opah ni, dia cukup pandai buat kuih putu kacang. Tugas aku ngan kembar aku lak tukang ketuk kuih tu keluar dari bongkah kayu lepas dah kering. Honestly aku tak tau cara nak buat kuih ni even kuih ni merupakan salah satu kuih favourite aku (aku lebih suka kuih tradisional dari kuih moden - sori lah yeee). Opah aku ni punyalah pandai buat kuih ni sampaikan tak pernah sekalipun aku makan kuih dia yang tak menjadi, semua menjadi sesaja. Bukan apa sesetengah orang tu buat kuih ni jadi keras kejung sampai campak ke dinding pun tak pecah. Setengah orang plak jemurnya tak cukup lama, kuihnya lembab je, tak berderai. Tapi yang Opah aku nya.. fulamak... masuk je lam mulut, cair nya canteeekk sajo.. kalah M&M!
Kakak sepupu aku yang kat Kajang tu plak favourite dia DoDoL, so, Opah aku ni sanggup beli berbagai jenis dodol dan try yg mana satu sedap, pastu beli bebanyak hantar kat kakak sepupu aku tu. Punyalah sayang kat cucu tapi cucunya itu nak menjengah setahun sekali pun payah!! (sakit hati aku tak abis lagik kat dorang sekeluarga ni!!)
Tapi tu semua tinggal kenangan. Opah pun dah 8 tahun tinggalkan kitorg. Sesekali kalau aku teringatkan Opah, sebak jugak hati ni sebab even tak semua yang baik pada nenek aku tu tapi sejak kecik dia belikan aku nasi lemak. each time aku balik skolah agama je, sure dah ada nasi lemak Cik Nab (makcik ni pun tak tau aku ntah ke mana ntah..) aku memang gemar nasi lemak tu. Kalau cuti skolah pun aku bangkit tido je, mesti nasi lemak tu dah ada.
Perangai Opah aku ni suka letak duit bawah bantal. Kalau aku atau kembar aku terdesak, slalu cari duit kat katil dia, sure jumpa nya lah.. sampai ke akhir hayat dia, dia tetap ingat kat mana dia simpan duit. Last day dia kat katil HUKM, aku tukar turn jaga dia ngan kakak sepupu aku sorang. Masa aku nak balik smpt dia cakap "Dik, (my family member call me ADIK since I'm the youngest between all the sibling & cousin) kalau nak pegi pasar beli makan, amik duit RM5 bawah bantal ye. Kalau ada lebih letak balik kat situ" hah.. punyalah kuat daya ingatan dia.
Dan each time datang raya je Opahlah orang pertama yang bangun dan bersiap untuk sembahyang raya. Kalau dia tak sihat pun dia akan bukak tv awal pagi untuk dengar takbir raya. dan Opahlah orang pertama yang kitorg salam dan minta duit raya!!! hahah.. skang ni kitorg ada pengganti Opah; Syamira, anak aku yang ke2. Dengan gayanya, keciknya, mukanya, mulutnya semua saling tak tumpah macam Opah.
Tau susah sbenarnya nak imbas kenangan tapi aku lebih suka pendam dalam diam sebab kalau bukak citer kang terlalu banyak air mata merembes keluar....!!!!

No comments:

:: DUni@ @kU :: ** Di sini tempatnya kucurahkan rasa **

Di sini, di kesempatan ini, aku lontarkan rasa hati, aku luahkan segala keluhan, keriangan, suka duka, gelak tawa.. dalam jurnal kehidupanku ini, aku sertakan foto kenangan, moga satu hari nanti tatkala kesunyian melanda, rentetan peristiwa2 ini bisa mengembalikan tawa dan air mata. Dan juga bila nanti mata tertutup, ada kenangan untuk ditonton..